Van oudsher is het brandweervak een mannenberoep. Daar wil het vrijwilligerskorps van Voorschoten vanaf. Op 1 november organiseren zij daarom een ‘ladies night’, een avond speciaal gericht op vrouwen. Vanaf 19.30 uur is iedereen welkom om een kijkje te nemen in de keuken van de brandweer. Hoe blus je een brand, wanneer gebruik je ademmaskers en hoe trek je het pak zo snel mogelijk aan?
Tot voor kort zat er maar één vrouw in het korps van Voorschoten; inmiddels zijn het er twee. “Daar ben ik één van”, aldus Marloes Bos, al zes jaar lid van de vrijwillige brandweer. “De brandweer heeft het imago dat het een mannenberoep is. Maar uiteindelijk is het doel om mens en dier te helpen in jouw gemeente. Dan maakt je geslacht helemaal niet uit, als je maar over de juiste competenties beschikt.”
Zo moet je volgens Bos actief zijn en goed kunnen samenwerken om bij de brandweer te kunnen. Daarnaast moet je flexibel zijn. “Het is soms snel schakelen”, legt zij uit. “Ineens kan je worden ingezet.”

Gezelligheid
Naast haar werk bij de vrijwillige brandweer is Bos floor manager bij een restaurant. Het vrijwilligerskorps brengt haar veel. “Je doet iets voor je dorp en je moet veel samenwerken”, legt ze uit. “Het brengt ook veel gezelligheid. Het is echt een vriendengroep die je erbij krijgt.”
Moeten mensen al wat weten van de brandweer voor zij zich aanmelden? “Ik had helemaal geen kennis van de brandweer toen ik begon”, vertelt Bos. “Je krijgt alles aangeleerd. Het is een uitgebreide opleiding.” Bij de ‘ladies night’ kunnen bezoekers een beeld krijgen van de vrijwillige brandweer. Is je interesse hierna gewekt? Dan kun je meelopen met een aantal oefenavonden. Ten slotte is er nog de vaardighedendag. Als je die met succes hebt afgerond kun je beginnen aan de opleiding voor de vrijwillige brandweer.

Iedereen is welkom
Mogen mannen dan niet komen op 1 november? Natuurlijk wel, aldus Bos. “Iedereen is welkom. Eerdere wervingscampagnes trokken minder vrouwen dan mannen. De ‘ladies night’ maakt het toegankelijker.”
‘Ladies night’, wervingsavond vrijwillige brandweer
1 november 2022, 19.30 uur
Burgemeester van der Haarplein 1, Voorschoten

Aanmelden via een bericht sturen naar de social mediakanalen van Brandweer Voorschoten of een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Back To Top